Jak oswoić lęk dziecka przed szkołą i przedszkolem?

Jak oswoić lęk dziecka przed szkołą i przedszkolem?

Strach przed nowym środowiskiem, grupą społeczną lub separacją od rodzica jest normalną częścią zmian, których doświadcza dziecko, rozpoczynając naukę w przedszkolu lub szkole. Adaptacja do nowego środowiska wymaga czasu i wymaga dojrzałości poznawczej, społecznej, a przede wszystkim emocjonalnej. W tym trudnym czasie bardzo ważna jest obecność pacjenta i opiekuńczego dorosłego. Dorosły nazywa emocje, których doświadczyło dziecko, urzeczywistnia je, wyjaśnia, dlaczego się wydarzyły, i podaje przykłady tego, jak normalne jest to, co czuje.

Jak oswoić lęk dziecka przed szkołą i przedszkolem?

Jak mogę pomóc mojemu dziecku przystosować się do przedszkola i szkoły?  To pytanie zadaje sobie chyba każdy rodzic, którego pociecha przekracza po raz pierwszy próg przedszkola czy szkoły. Warto rozpocząć wspólne działania, razem z placówkami oświatowymi, do których chodzą nasze dzieci. Te regularne spotkania trwają zwykle kilka godzin i są organizowane przez nauczycieli w czerwcu lub sierpniu. To świetna okazja, aby po raz pierwszy zobaczyć nowe miejsca, pokoje, place zabaw, wszystkie zabawki oraz poznać inne dzieci, rodziców i nauczycieli. Nic tak nie pobudza aktywności, jak dobra zabawa z fajnymi przyjaciółmi.

Szkoły i przedszkola zachęcają rodziców do zakupu zestawów dla dzieci, które zawierają przybory do pisania, przybory plastyczne, książki i karty pracy. Pójście na zakupy z dzieckiem to świetny sposób na zmotywowanie i zmotywowanie go do nauki z innymi dziećmi. Pierwszy piórnik, plecak i torba z kapciami to dla małego człowieka okazja do pokazania się – czym jest i co lubi. Pozwól mu cieszyć się nowością i pierwszym poważnym doświadczeniem swojego życia.

Wspólne wspominanie szkolnych czasów…

Nie zapomnij podzielić się własnym doświadczeniem. Jak ci minął pierwszy dzień szkoły? Wielu dorosłych doskonale pamięta ten dzień. Poinformuj swoje dzieci o podekscytowaniu, oczekiwaniu, ciekawości i wielkiej radości, które nadejdą, gdy nadejdzie 1 września. Nie bój się mówić o naszych obawach, jeśli zobaczysz, że nasze dzieci też przez nie przechodzą. Niech to doświadczenie się spełni. Przykład:
„Wyglądasz na zaniepokojonego. To normalne, że martwisz się o pierwszy dzień w szkole. Wszystkie dzieci zastanawiają się, jak to będzie…”. Pokaż małemu człowiekowi, że nie jest sam w tej sytuacji. Otaczają go życzliwi, troskliwi dorośli i rówieśnicy, którzy są równie bojaźliwi i ciekawi jak on.

Zabawa  w przedszkole czy szkołę ma sens dla dzieci, które trudno rozdzielić i które są wrażliwe i zaniepokojone nowymi sytuacjami, których zupełnie nie znają. Rodzice i dzieci na przemian wcielają się w role nauczyciela i przedszkolaka. Może być również używany do ćwiczenia umiejętności samoobsługowych, starzenia się i uczestnictwa w zajęciach (w tym pytań). Przyprowadzenie przyjaciela, takiego jak pluszowe zwierzątko lub inna ukochana zabawka, jest również sposobem na ułatwienie dziecku przejścia z całkowicie znanego środowiska do zupełnie nowego. Po jakimś czasie może się okazać, że dziecko polubi szkołę i przedszkole, a strach ma tylko wielkie oczy.

Aktywizujące metody nauczania w praktyce – poradnik dla nauczycieli i uczniów
Indywidualny tok nauczania – jak dostosować program nauki do swoich potrzeb?
Jak załatwić nauczanie indywidualne w liceum – poradnik dla nauczycieli i rodziców

Dodaj komentarz